W funkcjonowanie każdego systemu zarządzania opartego na cyklu Deminga (PDCA) wpisany jest etap analizy dotychczasowych osiągnięć i podejmowania decyzji o dalszych działaniach.
W systemie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wg normy ISO 45001 takim punktem jest przegląd zarządzania. Organizacja jest zobowiązana do jego przeprowadzania w określonych wewnętrznie odstępach czasu. Z reguły przegląd odbywa się raz w roku. Uczestniczą w nim osoby zarządzające firmą oraz Pełnomocnik ds. ISO, jeśli taki został powołany w organizacji.
Jak wykonać przegląd zarządzania?
Przegląd zarządzania najczęściej ma formę spotkania kierownictwa, podczas którego omawiane są istotne dla firmy sprawy. Pełnomocnik ds. ISO lub osoba zajmująca się utrzymaniem w firmie systemu zarządzania planują termin przeprowadzenia przeglądu, zawiadamiają o nim wszystkich uczestników oraz gromadzą dane, które będą omawiane podczas przeglądu zarządzania. Norma ISO 45001 wskazuje, jakie dane wejściowe powinny być brane pod uwagę podczas przeglądu. Z przeglądu zarządzania należy sporządzić protokół, w którym zawarte będą informacje co zostało przeanalizowane oraz jakie wnioski płyną z tej analizy. Często podczas przeglądu zarządzania ustala się cele BHP na kolejny okres czasu. Protokół z przeglądu powinien być podpisany przez Prezesa Zarządu lub jego odpowiednika (w zależności od formy prowadzonej działalności gospodarczej).
Protokół z przeglądu zarządzania
W protokole lub raporcie z przeglądu zarządzania powinny znaleźć się odniesienia do informacji wymienionych w standardzie ISO 45001:
- Status działań z poprzednich przeglądów zarządzania
- Zmiany czynników wewnętrznych i zewnętrznych, istotnych dla systemu zarządzania BHP, w tym:
- potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych,
- wymagań prawnych i innych wymagań,
- ryzyk i szans.
- Stopień w jakim zrealizowano politykę BHP i cele BHP
- Informacje o efektach działalności w zakresie BHP, w tym trendach dotyczących:
- incydentów, niezgodności, działań korygujących i ciągłego doskonalenia
- wyników monitorowania i pomiarów
- wyników oceny zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi
- wyników audytów
- konsultacji i współudziału pracowników
- szans i ryzyk
- Adekwatność zasobów do utrzymania skutecznego systemu zarządzania BHP
- Odpowiednia komunikacja ze stronami zainteresowanymi
- Szanse ciągłego doskonalenia
Jak można zauważyć ISO 45001 odnosi się do każdego obszaru działania systemu zarządzania – planów działania (cele BHP), kontekstu organizacji (kontakty ze stronami zainteresowanymi oraz współudział pracowników, a także zmiany w prawie), danych z monitorowania (audyty wewnętrzne, pomiary BHP) i oceny zgodności, a także informacji o niezgodnościach, wypadkach (incydentach) oraz podjętych dotychczas działaniach korygujących. Warto zwrócić uwagę, na to, że norma ISO 45001 wspomina o trendach w zakresie wyników audytów, monitorowania, ryzyk i szans itd. Oznacza to, że w przeglądzie powinno znaleźć się odniesienie nie tylko do bieżących wyników systemu, ale także porównanie ich z danymi archiwalnymi. Dzięki temu ukazane zostanie czy system zarządzania BHP osiąga coraz lepszą skuteczność w zapewnieniu bezpieczeństwa. Przedstawienia w raporcie wymienionych danych można dokonać w dowolny sposób – posługując się tabelami, wykresami lub opisem tekstowym.
Informacje wynikające z przeglądu zarządzania powinny wskazywać obszary do doskonalenia w systemie zarządzania BHP. Norma sama podaje, że danymi płynącymi z przeglądu zarządzania powinny być informacje dotyczące:
- przydatności, adekwatności i skuteczności systemu BHP w osiąganiu zamierzonych wyników,
- szans ciągłego doskonalenia,
- potrzeb w zakresie zmian w systemie BHP,
- potrzebnych zasobów,
- niezbędnych działań,
- szans na poprawę integracji systemu BHP z innymi procesami biznesowymi,
- następstw dla strategicznego kierunku organizacji.
Protokół z przeglądu zarządzania jest jednym z najważniejszych dokumentów świadczących o utrzymaniu w firmie systemu zarządzania BHP. Uczestnictwo Zarządu w przeglądzie oraz podpisanie przez Prezesa Zarządu protokołu z przeglądu nadają ustaleniom z przeglądu rangę obowiązujących decyzji, zatem ich wprowadzenie w życie nie powinno nastręczać problemów. Protokół z przeglądu jest także przedmiotem wnikliwej analizy podczas audytów z jednostki certyfikującej, dlatego warto wykonać go porządnie i nie pominąć żadnego ze wskazanych przez normę obszarów analizy.
Masz pytania do artykułu?
Zapraszamy do kontaktu!
Inne artykuły z serii WYMAGANIA ISO 45001:
- ISO 45001 - Konsultacje i współudział w systemie zarządzania BHP wg ISO 45001
- ISO 45001 - Kontekst organizacji i strony zainteresowane
- ISO 45001 - Polityka systemu BHP
- ISO 45001 - Przegląd zarządzania systemu ISO 45001
- ISO 45001 - Zakres systemu zarządzania BHP i procesy systemu BHP
- ISO 45001 – Cele i zadania
- ISO 45001 – Dokumentacja systemu zarządzania BHP
- ISO 45001 – Infrastruktura, czyli czego norma Ci nie powie
- ISO 45001 – Kompetencje
- ISO 45001 – Podejście ISO 45001 do ryzyk i szans
- Norma ISO 45001 po polsku
Artykuł ten jest własnością intelektualną CONSILUM. Może być rozpowszechniany bezpłatnie wszystkim osobom i podmiotom zainteresowanym problematyką systemów zarządzania ISO, jednakże wyłączając cel komercyjny i bez dokonywania jakichkolwiek zmian w tekście. Wszelkie inne rozpowszechnianie wymaga pisemnej zgody autora. Dozwolone jest cytowanie fragmentów materiału z podaniem źródła.