Ryzyko jest nieodzownym elementem funkcjonowania wszystkich organizacji współdziałających w łańcuchu dostaw.
Łańcuch dostaw definiowany jest jako: „przepływ towarów przez sieci przedsiębiorstw, które są względem siebie dostawcami i odbiorcami”
Dobrą praktyką zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw jest wdrożenie wymagań normy ISO 28000:2007. Seria norm ISO 28000 została opracowana z myślą o firmach, które są częścią międzynarodowych łańcuchów dostaw. Wdrożenie w Organizacji systemu zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw umożliwia redukcję ryzyka do poziomu akceptowalnego, co zapewnia płynność całego łańcucha dostawców.
Podstawą do wdrożenia ISO 28000:2007 jest ocena i analiza ryzyka w całej organizacji. Przeprowadzenie analizy ryzyka pozwala firmie na określenie słabych punktów w funkcjonowaniu firmy i dążenie do doskonalenia procesów.
Ryzyko w procesach łańcucha dostaw 28000
Ryzyko w łańcuchu obecne jest praktycznie w każdym procesie. Występuje przede wszystkim w procesach związanych z:
- zaopatrzeniem w produkty i usługi,
- produkcją/dostarczeniem usług,
- realizacją zamówień ,
- zarządzania kontaktami z klientami,
- magazynowaniem,
- transportem.
Na każdym etapie łańcucha dostaw występują jednak nieco inne zagrożenia.
Ryzyko procesu zaopatrzenia wiąże się przede wszystkim z zakłóceniami dostaw materiałów i surowców co często skutkuje niedostarczeniem materiałów na czas (co ma wpływ na terminowość realizacji zleceń), ich nieodpowiednią jakością albo ilością lub nawet złym przepływem informacji w procesie zakupów.
Ryzyko na etapie produkcji jest związane z awariami maszyn i urządzeń co ma znaczący wpływ na terminowość realizacji, złym zarządzaniem produkcją, niepoprawnym doborem materiałów produkcyjnych. W procesie dostarczenia usług ryzyka występują w obszarze komunikacji z klientem na etapie jednoznacznego ustalenia wymagań klientów, braku kompetencji personelu lub awarii sprzętu wykorzystywanego podczas świadczenia usług.
Przykładowymi zagrożeniami w etapie realizacji zamówień są terminowość dostaw, system kontroli jakości i niestabilna ilość zamówień.
W kontaktach z klientami do obszarów ryzyka można zaliczyć np. zbyt wysokie koszty obsługi, problemy z przepływem informacji, jak również niewystarczające kompetencje.
Ryzyko związane z magazynowaniem wiąże się na przykład z nadmiarem zapasów, co często skutkuje obniżeniem jakości produktów gotowych, niewystarczającą powierzchnią magazynową albo brakiem lub niedostosowanym oprogramowaniem do gospodarki magazynowej, co może powodować bałagan w magazynie.
Transport generuje ryzyko związane z terminowością dostaw na co wpływ mają warunki atmosferyczne, poziom ruchliwości dróg, długość tras, a także awaryjność pojazdów.
Jak oceniać ryzyko w 28000
Norma ISO 28000 nie narzuca metodologii oceny ryzyka w systemie zarządzania łańcuchem dostaw. Każda organizacja dostosowuje ją do wielkości organizacji, ilości i złożoności procesów oraz kompetencji personelu. Podczas wdrożenia systemu zarządzania łańcuchem dostaw można zastosować metodologie oceny ryzyka znane chociażby z systemu zarządzania jakością lub środowiskiem (ISO 9001, ISO 14001) lub też z oceny ryzyka w BHP.
Najprostszą metodą oceny ryzyka będzie określenie prawdopodobieństwa występowania każdego zagrożenia oraz ciężkość jego potencjalnych skutków. Oba te parametry ryzyka można przedstawić w formie skali punktowej, np.
1. Dla prawdopodobieństwa:
- 1 pkt – zagrożenie, które może wystąpić nie częściej niż raz na 5 lat,
- 2 pkt – zagrożenie które może wystąpić raz w roku,
- 3 pkt – zagrożenie które może wystąpić raz w miesiącu,
- 4 pkt – zagrożenie, które może wystąpić raz w tygodniu,
- 5 pkt – zagrożenie które może wystąpić codziennie.
2. Dla ciężkości skutków:
- 1 pkt – zagrożenie, którego skutki nie pociągają za sobą kosztów dla firmy lub są one nieznaczne
- 2 pkt – zagrożenie, które może kosztować firmę ponad 10 tys. zł,
- 3 pkt – zagrożenie które może kosztować firmę ponad 50 tys. zł,
- 4 pkt – zagrożenie, które może kosztować firmę ponad 100 tys. zł,
- 5 pkt – zagrożenie które może kosztować firmę ponad 500 tys. zł.
Przedstawione skale są przykładami, które firma powinna dostosować do swojej indywidualnej sytuacji.
Ryzyko ocenia się poprzez określenie iloczynu prawdopodobieństwa i ciężkości zdarzenia. W ten sposób dla każdego zagrożenia zostanie przypisany określony poziom ryzyka w zakresie od 1 do 25 pkt. Następnie organizacja określa przy jakiej wielkości ryzyka chce podejmować działania zapobiegawcze i ochronne, a który poziom ryzyka jest dla niej jeszcze akceptowalny i nie będzie podejmować dla niego żadnych działań.
ISO 28000 wymaga, aby wyniki oceny ryzyka były przedstawione w formie udokumentowanej oraz aby była na bieżąco aktualizowane. Ponadto jeśli, któreś ze zidentyfikowanych zagrożeń faktycznie wystąpi, a środki zapobiegawcze okażą się za mało wystarczające, aby uchronić firmę przed skutkami zagrożenia wówczas organizacja powinna ponownie dokonać weryfikacji ryzyka i wdrożyć dodatkowe środki kontroli.
Obowiązek stosowania środków kontroli ryzyka dla zidentyfikowanych zagrożeń może przysporzyć dodatkowe koszty firmie wdrażającej system zarządzania w bezpieczeństwie łańcucha dostaw. Jednak bez realizacji tego wymogu normy ISO 28000 niemożliwa będzie skuteczna certyfikacja systemu wg ISO 28000. Ocena ryzyka wynikająca z ISO 28000 ma też ścisłe powiązanie z ciągłością działania organizacji (BCP).
Masz pytania do artykułu?
Zapraszamy do kontaktu!
Inne artykuły z serii WYMAGANIA ISO 28000:
- ISO 28000 - Polityka systemu bezpieczeństwa łańcucha dostaw
- ISO 28000 – Cele, zadania i programy systemu bezpieczeństwa łańcucha dostaw
- ISO 28000:2007 - Ryzyko łańcucha dostaw
- ISO 28000:2007 – Korzyści z wdrożenia
- ISO 28000:2007 – Struktura normy
Artykuł ten jest własnością intelektualną CONSILUM. Może być rozpowszechniany bezpłatnie wszystkim osobom i podmiotom zainteresowanym problematyką systemów zarządzania ISO, jednakże wyłączając cel komercyjny i bez dokonywania jakichkolwiek zmian w tekście. Wszelkie inne rozpowszechnianie wymaga pisemnej zgody autora. Dozwolone jest cytowanie fragmentów materiału z podaniem źródła.